Gepubliceerd op 27 februari 2023
Door alle aandacht in de media rondom grensoverschrijdend gedrag zien we dat sociale veiligheid bij veel bedrijven prioriteit wordt. Men vraagt zich steeds meer af hoe ongewenst gedrag binnen het bedrijf voorkomen kan worden.
Dit begint bij duidelijke regels en het creëren van een veilige werkomgeving.
Een werkplek is een samenkomen van allerlei sociale contacten. Deze samenwerking verloopt niet altijd zonder problemen. Zo komen op het werk tussen medewerkers ook allerlei vormen van ongewenst gedrag voor, denk aan agressie, pesten, discriminatie en seksuele intimidatie.
In dit soort situaties is het goed om een onafhankelijk vertrouwenspersoon in te kunnen zetten. Die draagt bij aan een open, goede werksfeer en helpt ongewenst gedrag te voorkomen.
Een vertrouwenspersoon kan het volgende voor uw organisatie betekenen:
· verzorgt de eerste opvang als een medewerker te maken heeft gehad met ongewenst gedrag;
· kan nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
· verstrekt informatie over andere oplossingsmogelijkheden;
· begeleidt een medewerker bij de te nemen stappen;
· kan doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties;
· geeft voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
Daarnaast kan hij/zij:
· leidinggevenden en management adviseren en ondersteunen bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
· gevallen van ongewenst gedrag registreren.
Met het aanstellen van een vertrouwenspersoon alleen ben je er niet. Het is onderdeel van het beleid psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Voor de wet bent u als werkgever verplicht PSA te voorkomen. Uw aanpak legt u vast in een beleid psychosociale arbeidsbelasting. Naast het aanstellen van een vertrouwenspersoon gaat het ook over het hebben van gedragscode, klachtenregeling en klachtencommissie. Het is dus van belang om dit als werkgever goed op orde te hebben.
Heeft u behoefte aan een externe vertrouwenspersoon of ondersteuning bij het opmaken van het PSA-beleid, neem dan contact op.