Gepubliceerd op 13 februari 2023
De werkplek moet voor medewerkers veilig en gezond zijn. Toch blijkt dit in de praktijk niet altijd zo te zijn: bij veel organisaties krijgen medewerkers te maken met pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, geweld, of een te hoge werkdruk.
Dit kan ernstige stress veroorzaken en leiden tot lichamelijke, psychische of sociale klachten. Deze vormen van werkstress vallen onder Psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Als werkgever bent u volgens de Arbowet verplicht om uw medewerkers te beschermen tegen PSA. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel zijn van deze bescherming.
PSA is de meest voorkomende beroepsziekte in Nederland: meer dan een derde van het totale ziekteverzuim bestaat hieruit. Naast de grote negatieve invloed op de slachtoffers en op u als werkgever, beïnvloedt het ook de sfeer op het werk.
Veel medewerkers vinden het moeilijk om openlijk te praten over problemen die zij ervaren op de werkvloer. Ze schamen zich voor hun problemen of zijn bang voor negatieve reacties of gevolgen wanneer ze dit met hun leidinggevende delen. Ook kan het zijn dat medewerkers niet weten bij wie ze terecht kunnen.
Met de aanstelling van een goede vertrouwenspersoon maakt u problemen bespreekbaar binnen uw organisatie. Dit is een belangrijkste stap voor het tegengaan van ongewenste omgangsvormen met als gevolg PSA.
Een vertrouwenspersoon draagt bij aan een prettiger, gezonder en veiliger werkklimaat.